Skip to main content

De kunst van communicatie & verbinding op LinkedIn. 

LinkedIn: Hét platform dat draait om verbinding en netwerken, wordt steeds vaker ingezet als een plek om producten en diensten te verkopen. Handig wanneer je in staat bent verbinding tussen jou en de ander tot stand te brengen. Helaas slaan velen de plank mis bij hun eerste benadering, wat eerder afstand creëert dan verbinding. Oftewel afstoot in plaats van prikkelt en verbind. En daarmee mis je de kans op een warme connectie of de verkoop van je producten of diensten. 

 

Ik geloof sterk in de kracht van oprechte connecties. Voordat ik bereid ben iets te kopen, waar ik in de eerste instantie niet zelf naar op zoek ben, moet er een basis zijn. Eén van vertrouwen, gewekte interesse of nieuwsgierigheid.
Hier volgen enkele voorbeelden van benaderingen die niet werken en waarom.

Voorbeeld 1: Pietje – De overvraging

“Pietje,” een bedrijfspsycholoog die bedrijven helpt optimaliseren, stuurde mij een privé bericht waarin hij vroeg naar mijn persoonlijke én zakelijke doelen én uitdagingen. Mijn eerste gedachte was, “wat een grote vraag, denk je echt dat ik al deze informatie deel met iemand die ik niet ken?” Verbinding begint met interesse, niet met een enquête.

Voorbeeld 2: Cynthia – Gebrek aan context, te onpersoonlijk en te arrogant. 

Cynthia, een brandingexpert benaderde me over mijn Website zonder enige context. Ze wilde praten over  de vormgeving én branding van mijn Website. En ook nog over de coachingindustrie.

Mijn gedachte: ‘ah hier heb je de expert die het beter weet’. Als je ook maar een beetje moeite had genomen om mijn profiel te lezen, dan zou je weten dat de Website net nieuw is. In een eerste bericht laten weten dat het beter kan is te direct, beledigend en bijdehand.
En waarom zou je het over de coaching industrie willen hebben met mij? Als je wederom goed leest dan zie je dat onze focus vooral ligt op trainingen en niet coaching. 

Voorbeeld 3: Herman – De stalker? Te snel, te algemeen

Herman stuurde na het accepteren van zijn uitnodiging een tweede en derde bericht binnen twee dagen. Zijn berichten misten context en aansluiting op mijn profiel.  Je voelt gewoon dat het een copy paste is die naar 100 anderen gaat. Alsof je meegesleurd wordt in een goedkope marketing strategie. Te breed, te algemeen en niet specifiek genoeg om echte interesse te tonen. En dus voel ik mij niet serieus genomen. 

Hoe dan wel? Hierbij tips voor de eerste twee stappen:

Stap 1. Echte interesse tonen

Koude benaderingen zouden zoveel warmer overkomen wanneer ze beginnen met oprechte interesse.  Maak dus contact op een manier waarbij je oprechte interesse toont. Voel je deze interesse niet, doe het dan niet. Blijf eerlijk en authentiek naar jezelf, dan is je eigen werk ook een stuk leuker. 

Uiteraard kan het ook een bewuste keuze zijn om onpersoonlijke bulk berichten te versturen in de hoop dat iemand ‘hapt’. Wellicht dat je zelfs iemand hebt betaald om deze strategie voor je te bedenken, dat zou helemaal jammer zijn.

Stap 2. Verdieping van verbinding

Verbinding op LinkedIn gaat verder dan het verzenden van een uitnodiging. Leer meer over je connecties, vind raakvlakken en toon specifieke interesse in hun profiel. Dit creëert een solide basis voor toekomstige gesprekken.

Benieuwd naar hoe je bovenstaande toepast in de praktijk en naar meer tips? Ontdek de kunst van oprechte verbinding en effectieve communicatie in onze trainingen https://mindcollege.nl/
Leer hoe je LinkedIn kunt gebruiken als een krachtig platform voor het opbouwen van waardevolle connecties.

Foto van benzoix via Freepik

Hulp nodig?
Scan de code